Portrætfotografering af Ulla Terkelsen

Tankerne bag; Portrætfotografering med Ulla Terkelsen.

Eksemplar af Aarhus Panorama

Gratismagasinet Aarhus Panorama planlagde et større portræt af Ulla Terkelsen til januar udgaven af magasinet. Jeg var så heldig at blive inddraget i opgaven som fotograf.

Blogposten her fortæller kort om processen vi var igennem med Ulla, og beskriver i det hele taget processen omkring et portræt til et magasin.

Journalisten, Daniel Skinbjerg, der skulle interviewe og skrive artiklen kom med input, til hvordan han ville fortælle om Ulla. Efter at have ledt, bestemte vi os hurtigt for en location, der opfyldte kravene;

  • Beliggenhed i Aarhus: Da Aarhus Panorama beskæftiger sig med livet i Aarhus.
  • En følelse af tempo / høj aktivitet: Ulla Terkelsen har levet et liv på farten – det skulle fanges både i tekst og billedeformat.
  • Beliggenhed tæt på Salling i Aarhus: Ulla havde en bog-signering i Salling på dagen, hvor vi kunne få en aftale med hende. Vi skulle derfor, for ikke at spilde tiden, finde en location tæt ved Salling.

Aarhus banegård var en åbenlys god location; der er altid fyldt med mennesker – det er let genkendeligt for alle i Aarhus – og det ligger 15 minutters gåtur fra Salling.
At vores aftale med Ulla landede lørdag d. 3. december passede egentligt alle fint – og menneskemængden vi håbede på, var i den grad til stede på banegården. Julehandlen var sat ind for fuld blus.

Udfordringer

Dét at julehandlen havde sat ind, gav os desuden uforudsete udfordringer; der var nemlig sat pandekageboder op ude ved indgangen til banegårdsbygningen, og opstillet en større juledekoration i forhallen.
Man kan godt have lyst til at tage sig til hovedet det første sekund man ser sin location blive spoleret, men så er det med at få tændt pæren over hovedet, og få fundet alternativer. Her giver min erfaring mig en kæmpe fordel. Ved at placere Ulla anderledes, kunne der let skydes rundt om såvel boder, som juledekorationer. Hun kom til at stå mere centralt i stimen af mennesker, men netop Ulla vidste vi, kunne håndtere alle blikkene.

Billederne

Selve billedematerialet havde vi opdelt, så vi kunne få forskellige variationer af Ulla, på kort tid:

  • Billeder med Aarhus i baggrunden
  • Billeder fra den ikoniske forhal
  • Billeder fra hovedindgang udenfor
  • Billeder fra paronen med tog i baggrunden

Fotograferingen ville tage mellem 30 til 45 minutter.

Udover blot at tage billederne, havde jeg foreslået en effekt, for at skabe endnu mere stemning omkring Ulla. Dét at hun altid er på farten, og at verden farer rundt om hende på hendes mange rejser, ville jeg skildre. Det gjorde jeg ved at lade Ulla stå stille, mens resten af verden ville være i bevægelse. To af billederne indeholder derfor bevægelses-slørede personer, mens Ulla står kniv skarpt tilbage.

Den type billeder pressede dog samtidigt tiden, fordi hvert billede skulle indeholde X-antal eksponeringer, for senere at kunne blive sammensat i photoshop.

Forklaring af eksponering.

Gif-billedet hér viser de forskellige eksponeringer; først Ulla selv, hvor jeg udelukkende har forkuseret på, at få hende lyslagt og positioneret, som jeg gerne ville.
Efterfølgende har Ulla forladt billedet, lampen er taget væk, og jeg har skudt forbigående folk.
Billedet ville ikke kunne skydes på samme tid, da lukker-hastighederne er vidt forskellige.
I billedet har vi med tilfældigt forbigående mennesker at gøre, derfor skød jeg billederne på et nøjagtigt tidspunkt, når jeg kunne se, at personerne var i et af ‘hullerne’ omkring Ulla.

Placering

Ulla er meget omhyggeligt placeret i forhallen.

Ved at bruge bygningens arkitektur til at indramme Ulla i den sidste af de tre firkanter fra venstre, og placere hende lige foran farveændringen på gulvet, får jeg dermed skabt endnu mere blikfang. Øjet bliver uvilligt ledet mod dét, jeg gerne vil have, folk ser først.

Billedet kunne godt være skudt tættere på, men for at skabe plads til typografi, eller beskæring fra grafikernes side, er Ulla ikke placeret nøjagtigt i det gyldne snit.

Forklaring af placering.

Alt i alt gik fotograferingen uden problemer, og tog små 40 minutter.
Ulla har stået foran et kamera, siden hun var 19 år gammel. Hun ved nøjagtigt, hvordan hun ser ud fra de forskellige vinkler. Jeg kunne let instruere i, hvor jeg gerne ville have hende til at kigge hen, og hvordan hun skulle stå.
Det havde ikke været en lige let opgave for alle midt i julehandlen, og mellem folk der ville have autografer.

Kig med på www.aahurspanorama.dk for at læse og se artiklen.

 

Portræt af Ulla Terkelsen i forhal

Portræt af Ulla Terkelsen ved hovedindgang